Podsumowanie wyjazdu

24.10.2021 Zobacz wszystkie z kategorii Ogłoszenia

Podsumowanie wyjazdu projektowego do Rumunii.

Przygotowania do realizacji projektu rozpoczęły się już w czerwcu ubiegłego roku. Należało w formie konkursowego testu o „Naszej Małej Ojczyźnie” wyłonić grupę zwycięskich uczniów.

Do tego zadania mogli przystąpić chętni uczniowie z klas 5, 6,  7 naszej szkoły. Odpowiedzialnymi nauczycielami za przebieg i jego realizację była Krystyna Kowal – Gruchała: nauczycielka historii (przewodnicząca zespołu), Iwona Szybowska: nauczycielka języka polskiego (przewodnicząca projektu od października 2021 r. oraz pracująca nad całością i przebiegiem), Agnieszka Zagórska: nauczycielka języka angielskiego (prowadząca liczne uzgodnienia i warunki projektu w języku angielskim ze stroną rumuńską), Lucyna Sławińska- Targosz: nauczycielka plastyki, muzyki i tańca (odpowiedzialna za część artystyczną i prowadzenie bloga) oraz  nauczycielka języka niemieckiego Alicja Wątor, (dołączyła do naszego zespołu od październiku udzielając mocnego wsparcia w licznych przygotowaniach, dokumentacji itd.) Nad całością czuwał nasz pan dyrektor Aleksander Płoskonka oraz kierujący projektem pan Piotr Zawadzki.

Projekt „Moja mała ojczyzna- Czuję się Europejczykiem”- „Ponadnarodowa mobilność uczniów” był współfinansowany ze środków  Europejskiego Funduszu Społecznego. W jego założeniach było również przygotowanie uczniów do wyjazdu – to była dodatkowa nauka języka angielskiego prowadzona w formie warsztatowej przez Agnieszkę Zagórską, zajęcia dotyczące historii i geografii Rumunii – przygotowały Iwona Szybowska
i Lucyna Sławińska- Targosz. Uczyliśmy się też tańców (poloneza i belgijkę, aby móc je zaprezentować. Pani Alicja Wątor prowadziła zajęcia pedagogiczne, które na celu miały uwrażliwić uczniów na kulturę rumuńską, zachowanie podczas wyjazdu, przestrzeganie zasad covid-19. Pan Piotr Zawadzki przeprowadził prelekcję o „Byciu Europejczykiem” Towarzyszyły nam też inne przygotowania: opracowywanie planu zajęć, pomysły i spotkania on – line z nauczycielami z Rumunii, biurem podróży, przewodnikiem i spotkania z rodzicami, w których brały udział wszystkie nauczycielki zaangażowane w projekt.

Sam wyjazd odbył się w dniach od 3.10 do 10.1021. Miejscem naszego pobytu był pięknie położony na wzgórzach hotel „ Rusu” w miejscowości Petroszany ( Rumunia).

4.10.2021 rozpoczęliśmy naszą rumuńską przygodę. W szkole w Gimnazjum nr 4 w Vulcanie zostaliśmy ciepło powitani przez Pana Burmistrza, v-ce Burmistrz, Panią Dyrektor szkoły, nauczycieli i uczniów. Uroczyście wysłuchaliśmy hymnów: Rumunii i Polski. Uczniowie zaprezentowali tańce narodowe oraz przedstawili swoje regiony. Zachwyt wzbudził występ wokalny rumuńskiego kolegi, który muzyką uczył o przyjaźni, tolerancji i przełamywaniu granic. Potem uczniowie integrowali się podczas warsztatów plastycznych. Radością napawała nas myśl jak uczniowie szybko  przełamali barierę językową.

Następnego dnia  w szkole od rana były intensywne zajęcia. Zastanawialiśmy się, co oznacza Być Europejczykiem poprzez konkursy, zabawy, kreatywną pracę w języku angielskim. Zajmowaliśmy się „łamańcami” w języku polskim, rumuńskim i angielskim, poprzez quiz i grę na dopasowywanie zdjęć słynnych zabytków do krajów, w których się znajdują, poznawaliśmy i utrwalaliśmy wiedzę o krajach europejskich. Było sporo wrażeń, wymiany zdań i humoru.

W następnych dniach było wspólne gotowanie pierogów z panią Alicją Wątor i Iwona Szybowską, a rumuńscy koledzy uczyli nas przygotowywać sarmale. Stworzyliśmy także w grupach plakaty opisujące podobieństwa i różnice naszych krajów.

Na zakończeniu międzynarodowego projektu w Gimnazjum w miejscowości Vulcanie „Moja mała Ojczyzna- Ja czuję się Europejczykiem” mieliśmy sporo wrażeń i przeżyliśmy dużo emocji. Prezentowaliśmy efekty naszej wspólnej pracy w formie plakatów. Praca ta zmusiła uczniów do dyskusji i wymiany zdań w języku angielskim.

Niezapomniana była rywalizacja sportowa w strzelaniu z łuku. Uczyła nas młodzieżowa Mistrzyni Europy w tej dyscyplinie, uczennica tej szkoły i jej koleżanka z drużyny.  Nasi uczniowie wypadli naprawdę bardzo dobrze.  Pierwsze miejsce zdobył Mateusz Fliśnik, drugie Adam Dyrcz, trzecie przypadło Renacie Bajer. Szczególne wyróżnienie zdobyła Karolina Grudzień.

Zakończenie to efekty naszej tanecznej nauki, tańczyliśmy wszystkie poznane tańce rumuńskie i polskie oraz towarzyszyły nam różne zabawy integracyjne. Czas minął szybko, nawiązały się nowe przyjaźnie i wymiana doświadczeń. Podsumowaniem było otrzymanie certyfikatów potwierdzających nasz udział w projekcie i upominki.

Po zajęciach w szkole wyjeżdżaliśmy na wycieczki. Duże wrażenie wywarł na nas Zamek w Hunedoarze( Corvinilor, Hunyad) z 1415. Ciekawe okazało się również byłe miasto rzymskie COLONIA ULPIA TRAIANA SARMIZEGETUSA DACICA powstałe w II w. n. e po podboju Dacji przez Rzymian. Miasto to znajduje się u podnóża Karpat. Wjeżdżaliśmy również kolejką na Zamek i Fortecę Deva. Z góry widoczny był masyw górski Karpat Południowych (Poiana Rusca). Zwiedziliśmy Miasto Sibiu – jedno z piękniejszych miast Siedmiogrodu, podziwialiśmy malownicze i górzyste tereny Wołoszczyzny. Tam nawiedziliśmy Cerkiew Lainici. W drodze powrotnej zwiedzaliśmy niezwykłe miasto w Rumunii- Alba Iulia, która kiedyś była stolicą Siedmiogrodu.  Odwiedziliśmy miasto na Wyżynie Transylwańskiej Cluj Napoca (Kluż-Napoka). Spacerowaliśmy ulicami i placami tego miasta, poznając historię Rumunii, Węgier i ich związki z Polską. Ostatnim naszym punktem w planie było urokliwe przygraniczne miasto Oradea.

W plenerze udało nam się zjeść bardzo dobry obiad z deserem przygotowanym specjalnie dla naszej grupy. Ogólnie wyżywienie zawsze było bardzo smaczne i często tradycyjne- poznaliśmy smaki mamałygi, sarmali, cziorby czy przepysznego deseru papanaszi.

Pobyt w Rumunii i udział w projekcie dużo nas nauczył, przede wszystkim każdy z nas nabrał pewności w wystąpieniach, rozwinął swoje kompetencje językowe, poznał kulturę i tradycję wspaniałego kraju.